هویت

کتاب‌، دروازه‌ئی‌ به‌ سوی‌ جهان‌ گسترده‌ی‌ دانش‌ و معرفت‌ است‌ و کتاب‌ خوب‌، یکی‌ از بهترین‌ ابزارهای‌ کمال‌ بشری‌ است‌

هویت

کتاب‌، دروازه‌ئی‌ به‌ سوی‌ جهان‌ گسترده‌ی‌ دانش‌ و معرفت‌ است‌ و کتاب‌ خوب‌، یکی‌ از بهترین‌ ابزارهای‌ کمال‌ بشری‌ است‌

هویت

کتاب‌ یکی‌ از ارزشمندترین‌ فرآورده‌های‌ بشری‌ و گنجینه‌ی‌ بزرگترین‌ ثروتهای‌ بشر یعنی‌ دانش‌ و تحقیق‌ است‌. دین‌ و دنیای‌ بشر و جسم‌ و جان‌ انسان‌، به‌ برکت‌ کتاب‌ تأمین‌ و تغذیه‌ می‌شود و فرایند کمال‌ بشری‌ بوسیله‌ی‌ کتاب‌ تحقق‌ می‌یابد. کتاب‌، مادر تمدنها و نیز عصاره‌ی‌ آنهاست‌، و بشر با پدید آوردن‌ کتاب‌، درسهای‌ بیشماری‌ را که‌ در کتاب‌ تکوین‌ بدو آموخته‌ شده‌، گرد می‌آورد و در محیط بشری‌، منتشر می‌سازد و بدینگونه‌ روز به‌ روز گنجینه‌ی‌ ثروت‌ بشری‌، غنای‌ بیشتر می‌یابد.
...همگانی‌ کردن‌ کتاب‌ از راه‌ گسترش‌ زنجیره‌ی‌ کتابخانه‌های‌ عمومی‌ در هر گوشه‌ و کنار کشور همراه‌ با فراهم‌سازی‌ زمینه‌ی‌ لازم‌ برای‌ همگانی‌ کردن‌ کتابخوانی‌ و معرفی‌ کتابهای‌ خوب‌ و پدید آوردن‌ نوشته‌های‌ فراوان‌ در همه‌ی‌ موضوعهای‌ مورد نیاز و مورد علاقه‌ وظیفه‌ی‌ بزرگ‌ دیگری‌ است‌ که‌ امید است‌ بیش‌ از آنچه‌ که‌ تا کنون‌ شده‌، بگونه‌ی‌ پیگیر انجام‌ گیرد. (74/06/21)
امام خامنه ای

بایگانی
۱۳ارديبهشت

ا تلخی‌ باید اعتراف‌ کنیم‌ که‌ رواج‌ کتاب‌ و روحیه‌ی‌ کتابخوانی‌ در میان‌ ملت‌ عزیز ما که‌ خود یکی‌ از مشعلداران‌ فرهنگ‌ و کتاب‌ و معرفت‌ در طول‌ تاریخ‌ پس‌ از ظهور اسلام‌ بوده‌ است‌، بسی‌ کمتر از آنچیزی‌ است‌ که‌ از چنین‌ ملتی‌ انتظار می‌رود. و این‌ پدیده‌ نیز مانند بیشتر پدیده‌های‌ ناگوار در کشور ما، نتیجه‌ی‌ فرمانروائی‌ پادشاهان‌ و فرمانروایان‌ ظالم‌ و فاسد و بی‌فرهنگ‌ و بی‌سواد بر این‌ کشور در دویست‌ سال‌ گذشته‌ است‌. در دورانی‌ که‌ برخی‌ ملت‌های‌ دیگر به‌ سوی‌ دانش‌ و پژوهش‌ و معرفت‌ روی‌ آورده‌ بودند، ملت‌ کهن‌ و با استعداد ما در زیر سلطه‌ی‌ آن‌ انسانهای‌ پلید و خودپرست‌ و زورگو و نااهل‌، از دانش‌ و معرفت‌ دور ماند و در دوره‌ی‌ اخیر که‌ حکومت‌ دست‌ نشانده‌ و فاسد پهلوی‌ همه‌ی‌ کارها را برابر خواست‌ بیگانگان‌ و دشمنان‌ این‌ ملت‌ و به‌ زیان‌ این‌ ملت‌ انجام‌ می‌داد، نه‌ تنها تلاشی‌ برای‌ ترویج‌ کتاب‌ و کتابخوانی‌ نشد بلکه‌ با ایجاد سرگرمی‌های‌ ناسالم‌ و دامن‌زدن‌ به‌ آتش‌ غرائز جنسی‌ در میان‌ جوانان‌، این‌ ضرورت‌ فوری‌ و فوتی‌ را هر چه‌ بیشتر، از میدان‌ دید و توجه‌ مردم‌، بیرون‌ راندند و در یکی‌ از بهترین‌ دورانهائی‌ که‌ شرائط جهانی‌، دگرگونی‌های‌ اساسی‌ در وضع‌ نابسامان‌ ملت‌ ایران‌ را بر می‌تافت‌، ملت‌ مظلوم‌ ما را از آن‌ محروم‌ ساختند و کار را به‌ آنجا رساندند که‌ برابر گزارش‌های‌ همان‌ روزگار، در شهر تهران‌ و برخی‌ شهرهای‌ دیگر، شماره‌ی‌ میخانه‌ها بیش‌ از شماره‌ی‌ کتابخانه‌ها و کتابفروشی‌ها و یا چند برابر آنها بود.

پیام به مناسبت آغاز هفته‌‌ی کتاب

مراسم‌ برگزاری‌ هفته‌ی‌ کتاب‌ بعد از ظهر امروز با پیام‌ حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ در تالار وحدت‌ تهران‌ افتتاح‌ شد.

متن‌ این‌ پیام‌ که‌ توسط حجت‌الاسلام‌ و المسلمین‌ محمدی‌گلپایگانی‌ مسئول‌ دفتر مقام‌ معظم‌ رهبری‌ قرائت‌ شد، به‌ این‌ شرح‌ می‌باشد:

بسم‌ الله‌ الرحمن‌ الرحیم‌

برگزاری‌ هفته‌ی‌ کتاب‌ در کشور عزیز ما و اعلام‌ آن‌ بوسیله‌ی‌ وزارت‌ فرهنگ‌ و ارشاد اسلامی‌ برای‌ اینجانب‌، مژده‌ و مایه‌ی‌ امیدواری‌ است‌. امروز هر اقدامی‌ که‌ به‌ گسترش‌ سطح‌ آگاهی‌ عمومی‌ بینجامد و نیروی‌ تفکر و قدرت‌ و درک‌ معارف‌ را در مردم‌ با استعداد ما تقویت‌ کند، حسنه‌ئی‌ بزرگ‌ است‌. کتاب‌، دروازه‌ئی‌ به‌ سوی‌ جهان‌ گسترده‌ی‌ دانش‌ و معرفت‌ است‌ و کتاب‌ خوب‌، یکی‌ از بهترین‌ ابزارهای‌ کمال‌ بشری‌ است‌. همه‌ی‌ دستاوردهای‌ بشر در سراسر عمر جهان‌، تا آنجا که‌ قابل‌ کتابت‌ بوده‌ است‌، در میان‌ نوشته‌هائی‌ است‌ که‌ انسانها پدید آورده‌اند و می‌آورند. و در این‌ مجموعه‌ی‌ بی‌نظیر، آموزشهای‌ آسمانی‌، و درسهای‌ پیامبران‌ به‌ بشر، و دانش‌ها و شناخت‌هائی‌ است‌ که‌ سعادت‌ بشر بدون‌ آگاهی‌ از آن‌ امکان‌پذیر نیست‌. کسی‌ که‌ با این‌ دنیای‌ زیبا و زندگی‌ بخش‌، دنیای‌ کتاب‌، ارتباط ندارد بیشک‌ از مهمترین‌ دستاورد انسانی‌ و نیز از بیشترین‌ معارف‌ الهی‌ و بشری‌ محروم‌ است‌. برای‌ یک‌ ملت‌، خسارتی‌ بزرگ‌ است‌ که‌ افراد آن‌، با کتاب‌ سروکاری‌ نداشته‌ باشند، و برای‌ یک‌ فرد، توفیق‌ عظیمی‌ است‌ که‌ با کتاب‌، مأنوس‌ و همواره‌ در حال‌ بهره‌گیری‌ از آن‌ یعنی‌ آموختن‌ چیزهای‌ تازه‌ باشد. با این‌ دیدگاه‌، به‌ روشنی‌ می‌توان‌ ارزش‌ و مفهوم‌ رمزی‌ عمیق‌ این‌ حقیقت‌ تاریخی‌ را دریافت‌ که‌ اولین‌ خطاب‌ خدواند متعال‌ به‌ پیامبر گرامی‌ اسلام‌ صلی‌ الله‌ علیه‌ و آله‌ این‌ است‌ که‌: بخوان‌! و در اولین‌ سوره‌ئی‌ که‌ بر آن‌ فرستاده‌ی‌ عظیم‌الشأن‌ خداوند فرود آمده‌، نام‌ قلم‌ به‌ تجلیل‌ یاد شده‌ است‌: اقرأ و ربک‌ الاکرم‌، الذی‌ علم‌ بالقلم‌.

با تلخی‌ باید اعتراف‌ کنیم‌ که‌ رواج‌ کتاب‌ و روحیه‌ی‌ کتابخوانی‌ در میان‌ ملت‌ عزیز ما که‌ خود یکی‌ از مشعلداران‌ فرهنگ‌ و کتاب‌ و معرفت‌ در طول‌ تاریخ‌ پس‌ از ظهور اسلام‌ بوده‌ است‌، بسی‌ کمتر از آنچیزی‌ است‌ که‌ از چنین‌ ملتی‌ انتظار می‌رود. و این‌ پدیده‌ نیز مانند بیشتر پدیده‌های‌ ناگوار در کشور ما، نتیجه‌ی‌ فرمانروائی‌ پادشاهان‌ و فرمانروایان‌ ظالم‌ و فاسد و بی‌فرهنگ‌ و بی‌سواد بر این‌ کشور در دویست‌ سال‌ گذشته‌ است‌. در دورانی‌ که‌ برخی‌ ملت‌های‌ دیگر به‌ سوی‌ دانش‌ و پژوهش‌ و معرفت‌ روی‌ آورده‌ بودند، ملت‌ کهن‌ و با استعداد ما در زیر سلطه‌ی‌ آن‌ انسانهای‌ پلید و خودپرست‌ و زورگو و نااهل‌، از دانش‌ و معرفت‌ دور ماند و در دوره‌ی‌ اخیر که‌ حکومت‌ دست‌ نشانده‌ و فاسد پهلوی‌ همه‌ی‌ کارها را برابر خواست‌ بیگانگان‌ و دشمنان‌ این‌ ملت‌ و به‌ زیان‌ این‌ ملت‌ انجام‌ می‌داد، نه‌ تنها تلاشی‌ برای‌ ترویج‌ کتاب‌ و کتابخوانی‌ نشد بلکه‌ با ایجاد سرگرمی‌های‌ ناسالم‌ و دامن‌زدن‌ به‌ آتش‌ غرائز جنسی‌ در میان‌ جوانان‌، این‌ ضرورت‌ فوری‌ و فوتی‌ را هر چه‌ بیشتر، از میدان‌ دید و توجه‌ مردم‌، بیرون‌ راندند و در یکی‌ از بهترین‌ دورانهائی‌ که‌ شرائط جهانی‌، دگرگونی‌های‌ اساسی‌ در وضع‌ نابسامان‌ ملت‌ ایران‌ را بر می‌تافت‌، ملت‌ مظلوم‌ ما را از آن‌ محروم‌ ساختند و کار را به‌ آنجا رساندند که‌ برابر گزارش‌های‌ همان‌ روزگار، در شهر تهران‌ و برخی‌ شهرهای‌ دیگر، شماره‌ی‌ میخانه‌ها بیش‌ از شماره‌ی‌ کتابخانه‌ها و کتابفروشی‌ها و یا چند برابر آنها بود.

اکنون‌ ملت‌ ایران‌ باید عقب‌افتادگی‌ها را جبران‌ کند. اینک‌ فرصت‌ بی‌نظیری‌ از حکومت‌ دین‌ و دانش‌ بر ایران‌، پدید آمده‌ است‌ که‌ باید از آن‌ در جهت‌ اعتلای‌ فکر و فرهنگ‌ این‌ کشور بهره‌ جست‌. امروز کتابخوانی‌ و علم‌آموزی‌ نه‌ تنها یک‌ وظیفه‌ی‌ ملی‌، که‌ یک‌ واجب‌ دینی‌ است‌. از همه‌ بیشتر، جوانان‌ و نوجوانان‌، باید احساس‌ وظیفه‌ کنند، اگر چه‌ آنگاه‌ که‌ انس‌ با کتاب‌ رواج‌ یابد، کتابخوانی‌ نه‌ یک‌ تکلیف‌، که‌ یک‌ کار شیرین‌ و یک‌ نیاز تعلل‌ناپذیر و یک‌ وسیله‌ برای‌ آراستن‌ شخصیت‌ خویستن‌، تلقی‌ خواهد شد، و نه‌ تنها جوانان‌، که‌ همه‌ی‌ نسل‌ها و قشرها از سردلخواه‌ و شوق‌ بدان‌ رو خواهند آورد.

لازم‌ است‌ آنروی‌ این‌ سکه‌ی‌ زرین‌ نیز مورد توجه‌ قرار گیرد: نویسندگان‌ و مترجمان‌ و فراهم‌ آوردگان‌ کتاب‌، اینان‌ کاری‌ با ارزش‌ و پاداشی‌ بزرگ‌، در کنار مسئولیتی‌ سنگین‌ دارند. در جامعه‌ی‌ کتابخوان‌، پدید آورنده‌ی‌ کتاب‌ و عرضه‌ کننده‌ی‌ آن‌ باید گرامی‌ داشته‌ شود، و او نیز باید کار خود را با عنایت‌ به‌ تأثیر و اهمیت‌ آن‌ انجام‌ دهد. غذای‌ فکر و روح‌، باید سالم‌ و مقوی‌ عرضه‌ شود و آنکس‌ که‌ جز این‌ عمل‌ کند، خطا یا جنایتی‌ بزرگتر از عرضه‌ کننده‌ی‌ مواد غذائی‌ ناسالم‌ یا بی‌مایه‌، مرتکب‌ شده‌ است‌.

امیدوارم‌ مسئولان‌ عزیز در وزارت‌ ارشاد و دیگر دست‌اندرکاران‌ گرامی‌ ترویج‌ و تسهیل‌ کتاب‌ و کتابخوانی‌ با فرار رسیدن‌ این‌ هفته‌، روزی‌ نو و کاری‌ نو و امیدی‌ نو درباره‌ی‌ این‌ موضوع‌ مهم‌ و حیانی‌ پدید آورند و ما در آینده‌ئی‌ نزدیک‌، نشانه‌های‌ این‌ همه‌ را در پیش‌ روی‌ خود ببینیم‌.

کمک‌ و توفیق‌ الهی‌ و توجه‌ حضرت‌ ولی‌ عصر ارواحنا فداه‌ را برای‌ همه‌ ی‌ شما مسئلت‌ می‌نمایم‌.

چهارم‌ دی‌ ماه‌ یکهزاروسیصدوهفتادودو، مصادف‌ با یازدهم‌ رجب‌ المرجب‌ 1414
سیدعلی‌ خامنه‌ای
4 دی 1372

۹۳/۰۲/۱۳ موافقین ۰ مخالفین ۰

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی